Jaarverslag 2021 Zorginstituut Nederland

In dit jaarverslag legt Zorginstituut Nederland verantwoording af aan onze eigenaar en opdrachtgevers op het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS).

Het jaar van Passende zorg

2021 stond in het teken van een duidelijke positionering van het Zorginstituut en het leveren van een concrete bijdrage aan goede verzekerde zorg voor 17 miljoen mensen in Nederland. We hebben onze ideeën over Passende zorg uitgedragen en verder uitgewerkt. Daarmee hebben we duidelijk positie ingenomen in het gesprek over de zorg in de toekomst. Veel betrokkenen in de zorg herkennen de noodzakelijkheid van Passende zorg om ook in de toekomst goede, toegankelijke en betaalbare zorg te kunnen leveren. Het is goed om te zien dat het nieuwe kabinet Passende zorg heeft omarmd in het coalitieakkoord. Wij zien in Passende zorg ook in 2022 een richtinggevende oplossing voor het probleem dat de zorg onbetaalbaar en, door gebrek aan personeel, onuitvoerbaar dreigt te worden.

Deze afbeelding brengt de belangrijkste punten uit het Jaarverslag 2021 van Zorginstituut Nederland in beeld.

Beeld: Zorginstituut Nederland

Belangrijke resultaten en ontwikkelingen

In 2021 heeft het Zorginstituut een aantal mooie bijdragen geleverd aan goede verzekerde zorg. Zo brachten we adviezen uit over het gen-medicijn Zolgensma voor de zeldzame spierziekte SMA en over moleculaire diagnostiek. Met onze subsidieregelingen stimuleerden we onder meer veelbelovende zorg en samen beslissen. Ook startten we met activiteiten in het kader van Passende zorg. De resultaten daarvan gaan we in 2022 verzilveren.

We lichten een aantal voorbeelden uit die in 2021 beeldbepalend waren voor onze bijdragen aan het pakket van goede verzekerde zorg.