Regie op Registers voor dure geneesmiddelen
Steeds vaker worden dure, specialistische geneesmiddelen op de markt toegelaten, terwijl nog onzekerheid bestaat over de (kosten)effectiviteit, de juiste plaatsbepaling in de behandeling of de juiste indicatiestelling. Deze middelen stromen vaak automatisch het basispakket in, terwijl het kan gaan om niet-uitontwikkelde producten, waarvoor wel een volwaardige prijs wordt berekend.
Registreren van gegevens
Gezien de ontwikkelingen rond specialistische geneesmiddelen, groeit de behoefte om de effectiviteit, de kosteneffectiviteit en (bij)werkingen van nieuwe geneesmiddelen in de praktijk goed te blijven volgen. Dit is van belang om de kwaliteit van de zorg voor de patiënt te blijven verbeteren en de houdbaarheid van ons systeem te bewaken. Om de uitkomsten van een behandeling met een nieuw geneesmiddel te kunnen meten, moet informatie uit de klinische praktijk structureel worden vastgelegd, .
Deze informatie kan in de praktijk verzameld worden via patiënt- of aandoeningenregistraties. Deze registraties kunnen artsen en patiënten ook tijdig van betere informatie voorzien, zodat een behandeling meer persoonlijk en gericht kan worden gegeven.
Uiteindelijk zal de registratie van dure geneesmiddelen moeten leiden tot de beste zorg voor de beste prijs. Zo kan behandeling met dure, innovatieve geneesmiddelen tijdig worden gestart bij de juiste patiënten, en dan alleen bij die patiënten bij wie de behandeling echt werkt.
Regie op Registers
De minister voor Medische Zorg heeft het Zorginstituut de opdracht gegeven om te komen tot gegevensverzamelingen, die ten minste beantwoorden aan de informatiebehoefte vanuit pakketbeheer voor dure geneesmiddelen. Het is daarbij niet van belang of deze geneesmiddelen bij de start van instroom in het pakket wel of niet beoordeeld zijn. De oplossing moet structureel zijn. Daarom heeft het Zorginstituut als voornaamste opdracht van de minister gekregen om te komen tot meer regie op de registraties, en daarmee tot meer uniformiteit.
Nieuwsbrieven
Via nieuwsbrieven houden we betrokken partijen op de hoogte van de stand van zaken van het project.
- 4e nieuwsbrief project Regie op Registers Dure Geneesmiddelen december 2020
- 3e nieuwsbrief project Regie op Registers Dure Geneesmiddelen september 2020
- 2e nieuwsbrief project Regie op Registers Dure Geneesmiddelen juli 2020
- 1e nieuwsbrief project Regie op Registers Dure Geneesmiddelen mei 2020
Werksessies
Elkaar (fysiek) ontmoeten en in gesprek gaan is een belangrijke voorwaarde om dit programma tot een succes te brengen. Daarom organiseert het Zorginstituut werksessies waar we partijen uitdagen met de diverse vraagstukken die eerder zijn opgehaald. De vraagstukken zijn opgehaald in onder andere de startbijeenkomst van 27 november 2019 en in de samenwerking van het project met de Expertisegroep, het LODG en VWS (als opdrachtgever).
- Verslag werksessie 'Inhoud' op 24 september 2020
- Verslag werksessie 'Data/ICT' op 23 september 2020
- Verslag werksessie 'Ambitie' 6 juli 2020
- Verslag werksessie 'Data/ICT' 2 juli 2020
- Verslag werksessie 'ambitie, richting & belangen' 16 juni 2020
-
Verslag 1e bijeenkomst Regie op registers voor dure geneesmiddelen 27 november 2019
Agenda geplande werksessies
Hieronder staat de agenda voor de eerste maanden van 2021. In het nieuwe jaar worden diverse bijeenkomsten georganiseerd. Deze vinden digitaal plaats als dat vanwege de huidige maatregelen in verband met COVID-19 niet anders kan.
Wij zijn op de hoogte van de verschillende programma’s en initiatieven vanuit onder meer het ministerie van VWS die overeenkomst hebben met Regie op Registers. Wij trekken gezamenlijk op met dergelijke projecten en proberen samen te werken waar dat kan.
Werksessie Governance (onderdeel van deelproject Governance & Finance)
- Woensdag 3 februari 2021 van 17:00 - 19:00 uur
Werksessie Finance (onderdeel van deelproject Governance & Finance)
-
Woensdag 27 januari 2021 van 17:00 - 19:00 uur
Jaarlijks congres Regie op Registers – 10 februari 2021
Op 10 februari 2021 organiseert Zorginstituut Nederland het jaarlijkse congres voor het programma Regie op Registers Dure Geneesmiddelen. Het (digitale) congres wordt geopend door Peter Siebers (Raad van Bestuur Zorginstituut Nederland) en Marcel van Raaij (directeur Geneesmiddelen en Medische Technologie, VWS). Daarna volgt een inspirerende sessie met een internationale spreker en een interactieve panelsessie. Het ochtendprogramma belooft een mix van waardevolle informatie, inspiratie en interactie. Ook willen wij graag uw stem als deelnemer horen, dus zorgen we voor veel interactie. Binnenkort worden de uitnodigingen verstuurd. Mocht u verzekerd willen van deelname, meld u dan aan via rordgm@zorginstituut.nl
Start casestudiecafé
- Maart 2021 (exacte datum wordt later bekend)
Nationale en internationale initiatieven
We zien dat veel partijen - nationaal en internationaal - actief bezig zijn met dit soort registraties. Maar in de praktijk vindt de ontwikkeling van patiëntenregistraties om gebruik en (kosten)effectiviteit van dure geneesmiddelen te monitoren versnipperd plaats. Een structurele, uniforme aanpak voor dit specifieke doel komt niet vanzelf tot stand.
Belangrijk in dit project is dat het Zorginstituut nadrukkelijk zal aansluiten bij andere activiteiten en initiatieven. Om hier voldoende ruimte voor te maken, zal het project 'Regie op Registers' gefaseerd en in nauwe afstemming met relevante partijen worden uitgevoerd.
Tijdelijke Commissie
Het project zal zich laten bijstaan door de 'Tijdelijke Commissie Regie op Registers voor Dure Geneesmiddelen'. Deze commissie geeft advies en zorgt voor draagvlak en verbinding met bestaande initiatieven. Deelname aan de commissie is op persoonlijke titel. De samenstelling kan gedurende het project wijzigingen (bijvoorbeeld per fase). Daarnaast kunnen er voor deelprojecten extra mensen gevraagd worden.
Lees meer op de pagina 'Tijdelijke Commissie Regie op Registers voor Dure Geneesmiddelen'.
Verwachte resultaten van het project
Het project 'Regie op Registers' moet leiden tot de volgende resultaten:
- Een helder (architectuur)kader voor het registreren (en rapporteren) van gegevens over het gebruik van dure geneesmiddelen in de praktijk, inclusief de klinische en relevante uitkomsten van de behandeling voor de patiënt (registerkader).
- Een aantal afspraken over:
- een gemeenschappelijk taal voor geneesmiddelenregistraties;
- de gegevens die minimaal in de registraties worden opgenomen;
- de herkomst (zoveel mogelijk bij de bron ophalen van gegevens en meervoudig gebruiken) en registratie van die gegevens;
- de vindbaarheid van geneesmiddelenregistraties;
- de toegankelijkheid en machineleesbaarheid van de gegevensset (uitwisselingsformaat voor kennisrepresentatie, technische standaard, et cetera);
- de herbruikbaarheid van de gegevens;
- de bewerking van de gegevens.
Uiteindelijk zal dit moeten leiden tot de beste zorg voor de beste prijs, waarbij behandeling met dure, innovatieve geneesmiddelen tijdig kan worden gestart bij de juiste patiënten, en dan alleen bij die patiënten bij wie de behandeling echt werkt.
Voor informatie
Voor verdere informatie over het project kunt u een e-mail sturen naar rordgm@zinl.nl.
Globale planning
Stap in het proces | Periode |
---|---|
Start van het project |
april - mei 2019 |
Gesprekken met stakeholders (veldpartijen, initiatieven en werkgroepen) |
mei 2019 - september 2019 |
Bijeenkomst met alle betrokken partijen en belanghebbenden | 27 november 2019 |
Definitiefase |
mei 2019 - mei 2020 |
Productiefase |
mei 2020 - mei 2022 |
Implementatiefase | mei 2022 - mei 2024 |
Publicaties
-
Interview met projectleider Anke ter Horst over het project Regie op Registers voor Dure geneesmiddelen
In het blad Oncologie Up-to-date geeft projectleider Anke ter Horst een toelichting op het project Regie op Registers voor Dure ...
-
2e nieuwsbrief project Regie op Registers Dure Geneesmiddelen juli 2020
Dit is de 2e nieuwsbrief van het project Regie op Registers Dure Geneesmiddelen waarin we de voortgang van het project ...
-
Nieuwsbrief project Regie op Registers Dure Geneesmiddelen mei 2020
Dit is de 1e nieuwsbrief van het project Regie op Registers Dure Geneesmiddelen waarin we de voortgang van het project ...
-
Regie op Registers - Verslag vergadering Tijdelijke Commissie 30 januari 2020
Op 30 januari 2020 vond de in Jaarbeurs Meetup in Utrecht de 2e vergadering plaats van de Tijdelijke Commissie Regie op Registers ...
-
Regie op registraties voor dure geneesmiddelen - Artikel Zorginstituut Magazine april 2020
Minister Bruins (VWS) heeft het Zorginstituut gevraagd de regie te nemen om meer uniforme registraties voor dure geneesmiddelen ...
-
Regie op Registers - Verslag vergadering Tijdelijke Commissie 8 oktober 2019
Op 8 oktober 2019 vond de in Jaarbeurs Meetup in Utrecht de vergadering plaats van de Tijdelijke Commissie Regie op Registers ...
-
Taakomschrijving 'Tijdelijke Commissie Regie op Registers Dure Geneesmiddelen'
Het project 'Regie op Registers voor dure geneesmiddelen' zal zich laten bijstaan door een expertisegroep. De tijdelijke ...
-
Werkwijze Tijdelijke Commissie Regie op Registers voor Dure Geneesmiddelen
Het project 'Regie op Registers voor dure geneesmiddelen' zal zich laten bijstaan door een tijdelijke commissie. Deze commissie ...