De gezondheidszorg in Nederland is een van de beste in de wereld. Het Zorginstituut werkt er namens de overheid aan dat iedereen in Nederland toegang heeft tot goede zorg. Daarom is het belangrijk dat uit het basispakket van de zorgverzekering alleen behandelingen worden vergoed, waarvan vaststaat dat deze écht werken en passen bij wat de patiënt nodig heeft. Hierin staan we voor een grote maatschappelijke opgave. Want als we willen dat de zorg ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk blijft, moet er nu iets veranderen. Kom bij ons werken en lever jouw bijdrage aan deze uitdaging.
Ga de uitdaging aan
De toegankelijkheid van de zorg staat onder druk. De vraag naar zorg stijgt sneller dan het aanbod. We worden ouder, er komen steeds meer dure medicijnen en ook de kosten voor langdurige zorg stijgen. Dit vraagt om scherpe keuzes. Passende zorg is een manier van samenwerken om ervoor te zorgen dat iedereen ook in de toekomst toegang houdt tot goede verzekerde zorg. Dat doen we samen met alle partijen om ons heen. Denk aan zorgaanbieders, zorgverzekeraars, universiteiten en patiëntenverenigingen.
Wij zoeken regelmatig bevlogen mensen die een bijdrage aan ons werk willen leveren. Denk bij ons werk aan het beoordelen van geneesmiddelen op vergoeding uit het basispakket. Of onderzoeken wat zorgpartijen, patiëntengroepen en verzekeraars onder kwalitatief goede zorg verstaan en hoe we dat kunnen monitoren. Hoe we zorgdata kunnen verwerken en ontsluiten voor andere partijen. Maar ook hoe we administratieve lasten voor zorgverleners kunnen verminderen, door onder andere de informatie-uitwisseling tussen zorgpartijen te verbeteren.
Hiervoor zoeken we mensen die oplossingsgericht zijn en sterk zijn in netwerken en mensen met elkaar in verbinding brengen. Ben je nieuwsgierig en kijk je met een open blik naar je werk? Dan pas je goed bij ons! Wij hebben regelmatig vacatures. Houd deze pagina dus in de gaten.
Openstaande vacatures
Op dit moment hebben we de volgende vacatures.
Als senior medewerker personeelsadministratie zorg jij samen met 4 collega’s voor een betrouwbare personeelsadministratie. Je maakt arbeidsovereenkomsten voor nieuwe collega’s, stelt contracten op voor externe medewerkers, verwerkt mutaties in het HR-systeem en zorgt voor de afwikkeling als een medewerker uit dienst gaat. Daarnaast ondersteun je bij het werving en selectieproces, bij ziekteverzuim en je doet de invoer en controle voor de salarisverwerking. Je werkzaamheden voer je zelfstandig uit; je weet wat er moet gebeuren en zorgt dat het op tijd en goed geregeld is. Met jouw kennis van ouderschapsverlof, salaris, P&O-processen en wetgeving ben je een vraagbaak voor de organisatie. Ook ben je aanspreekpunt voor operationele vragen van je collega’s binnen team Personeelsadministratie.
Wij bieden jou
Een maatschappelijk waardevolle functie voor 32-36 uur per week met een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar. Als het je bevalt bij het Zorginstituut en je naar tevredenheid functioneert, dan krijg je daarna een vast dienstverband.
Een salaris tussen € 2.902,24 en € 3.896,- bruto per maand (schaal 8 CAO Rijk) bij een fulltime dienstverband, afhankelijk van werkervaring en opleiding. Er komt een salarisverhoging bij per 1 januari 2024 (1,5%).
Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 16,37% van je salaris, dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bevat. Het IKB kun je naar eigen wens laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals een fiets voor woon-werkverkeer, bedrijfsfitness of een werkgerelateerde opleiding.
Flexibele werktijden voor een goede werk-privé balans, 28 vakantiedagen, aantrekkelijke verlofregelingen en een ABP-pensioenvoorziening.
Aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden.
Wij zoeken jou
Je werkt en denkt op het niveau van mbo+ of hbo.
Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring met personeelsadministratie.
Je werkt accuraat en je kunt ook uitstekend omgaan met cijfers.
Je beschikt over prima communicatieve vaardigheden en je wilt echt meerwaarde aan je interne klanten leveren.
Je werkt graag samen met een team, maar je kunt ook zelfstandig meters maken.
Je bent in staat werkzaamheden te coördineren en processen te verbeteren en daarbij je collega’s te motiveren.
Als adviseur agenderen zorg je er samen met collega’s voor dat we maatschappelijk relevante onderwerpen op onze agenda’s plaatsen, zodat we zoveel mogelijk positieve impact hebben op de zorg. Je verzamelt signalen van problemen in de zorg uit diverse bronnen en bij collega’s. Je brengt de omvang van het probleem in kaart en bekijkt met collega’s of het Zorginstituut hier iets aan moet doen en wat daarvoor de beste aanpak is. Je bent alert op wat maatschappelijk gezien relevante signalen zijn én op hoe onze verschillende instrumenten en werkwijzen het best kunnen worden ingezet. Daarnaast denk je na over slimme manieren om signalen te verzamelen, zoals datamining en enquêtes, en zorgt voor een handige opslag van ontvangen signalen.
Wij bieden jou
Een maatschappelijk waardevolle functie voor 36 uur per week met een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar. Als het je bevalt bij het Zorginstituut en je naar tevredenheid functioneert, dan krijg je daarna een vast dienstverband.
Een salaris tussen € 3.608,64 en € 5.503,57 bruto per maand (schaal 11 CAO Rijk) bij een fulltime dienstverband, afhankelijk van werkervaring en opleiding. Er komt een salarisverhoging bij per 1 januari 2024 (1,5%).
Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 16,37% van je salaris, dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bevat. Het IKB kun je naar eigen wens laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals een fiets voor woon-werkverkeer, bedrijfsfitness of een werkgerelateerde opleiding.
Flexibele werktijden voor een goede werk-privé balans, 28 vakantiedagen, aantrekkelijke verlofregelingen en een ABP-pensioenvoorziening.
Aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden.
Wij zoeken jou
Je hebt academisch werk- en denkniveau.
Je hebt kennis van de zorg, bij voorkeur door een relevante opleiding.
Je kan goed wetenschappelijke publicaties analyseren en hieruit signalen halen die relevant (kunnen) zijn voor het Zorginstituut
Je kan helder schrijven en presenteren, en kort en bondig zaken uitleggen aan anderen.
Je bent proactief, resultaatgericht en je kan goed samenwerken.
Als je ervaring hebt met data-analyse, is dat een pre.
Als data engineer bij het Zorginstituut houd je je bezig met het perfectioneren van ons dataportaal, het versterken van onze data governance en het vernieuwen van onze infrastructuur. Je staat voor complexe technische uitdagingen zoals het verfijnen van onze datastromen en zorgt voor de hoogste kwaliteitsstandaarden. Je werkt niet alleen met data, maar ook met mensen: je helpt onze interne teams en externe partners om de waarde en kracht van onze gegevens te begrijpen en te benutten. In deze functie krijg je de kans om je technische expertise en je passie voor maatschappelijke impact te combineren. Je duikt diep in de gegevens, maar houdt altijd het grotere plaatje in gedachten: het leveren van optimale zorg voor alle Nederlanders.
Wij bieden jou
Een maatschappelijk waardevolle functie voor 36 uur per week met een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar. Als het je bevalt bij het Zorginstituut en je naar tevredenheid functioneert, dan krijg je daarna een vast dienstverband.
Een salaris tussen € 3.608,64 - € 5.503,57 (schaal 11 CAO Rijk) bij een fulltime dienstverband. Inschaling is afhankelijk van werkervaring en opleiding. Er komt ook nog een salarisverhoging bij per 1 januari 2024 (1,5%).
Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 16,37% van je salaris, dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bevat. Het IKB kun je naar eigen wens laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals een fiets voor woon-werkverkeer, bedrijfsfitness of een werk-gerelateerde opleiding.
Flexibele werktijden voor een goede werk-privé balans, 28 vakantiedagen, aantrekkelijke verlofregelingen en een ABP-pensioenvoorziening.
Aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden.
Wij zoeken jou
Je hebt een afgeronde hbo- of wo-opleiding, bij voorkeur in (bedrijfskundige) informatica of een gerelateerd vakgebied.
Je hebt uitstekende organisatorische en planningsvaardigheden met aandacht voor detail.
Je bent teamgericht en waardeert samenwerking met collega's.
Je bent resultaatgericht, neemt initiatief en bent communicatief vaardig.
Je hebt ervaring met het verwerken en ontsluiten van omvangrijke datasets.
Je bent bekend met SAS of vergelijkbare software.
Je hebt lef om met innovatieve oplossingen te komen en deze te implementeren.
Nieuwsgierig? Alle info over deze vacature en het solliciteren vind je op de website Werken voor Nederland. Deze vacature staat open totdat we een geschikte kandidaat gevonden hebben.
Als backend developer werk je in een scrumteam met Java developers, UX designers, product owners en testers. Samen werken jullie aan oplossingen voor onze verschillende webapplicaties, zoals farmacotherapeutischkompas.nl, horizonscangeneesmiddelen.nl en medicijnkosten.nl. Voor deze webapplicaties schrijf je high-performance Java codes. Onze webapplicaties worden vaak bezocht en intensief gebruikt door zorgprofessionals, patiënten en burgers. Samen met jouw team zorg je ervoor dat al onze bezoekers en gebruikers een consistente en moeiteloze customer experience ervaren, waarin ze de meerwaarde voelen van alles wat het Zorginstituut online te bieden heeft. Je analyseert complexe vraagstukken over development en geeft hierover advies. Daarnaast documenteer je de programmatuur en ondersteun je bij de overdracht naar functioneel en technisch beheer.
Wij bieden jou
Een maatschappelijk waardevolle functie voor 36 uur per week met een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar. Als het je bevalt bij het Zorginstituut en je naar tevredenheid functioneert, dan krijg je daarna een vast dienstverband.
Een salaris tussen €3.045,91 en € 5.503,57 bruto per maand (schaal 10/11 van CAO Rijk) bij een fulltime dienstverband, afhankelijk van werkervaring en opleiding. Er komt een salarisverhoging bij per 1 januari 2024 (1,5%).
Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 16,37% van je salaris, dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bevat. Het IKB kun je naar eigen wens laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals een fiets voor woon-werkverkeer, bedrijfsfitness of een werk-gerelateerde opleiding.
Een MacBook en iPhone.
Afwisselend en innovatief werk in een team met veel expertise.
Aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden.
Wij zoeken jou
Je hebt hbo-werk- en denkniveau.
Je hebt minimaal 3 jaar ervaring met:
het ontwikkelen in Java 8+ of een vergelijkbare programmeertaal;
agile of scrum-ontwikkeltrajecten.
Je bent bekend met beveiligingsrichtlijnen zoals de OWASP top 10 en/of de ICT-beveiligingsrichtlijnen voor webapplicaties van het NCSC.
Je hebt ervaring met SQL-databases.
Je hebt ervaring met Git.
Je hebt een goede beheersing van de Nederlandse taal.
Het is daarnaast een pre als je kennis of ervaring hebt met:
Bloomreach Experience Manager of een vergelijkbaar CMS;
JSP;
Spring;
Maven;
Tomcat, Apache;
UNIX-systemen;
Samenwerking UX Designers.
Nieuwsgierig? Alle info over deze vacature en het solliciteren vind je op de website Werken voor Nederland. Deze vacature staat open totdat we een geschikte kandidaat gevonden hebben.
Als communicatieadviseur werk je in een complexe, bestuurlijke omgeving waarin iedere dag dossiers onder het vergrootglas liggen in de politiek, samenleving en (sociale) media. Je herkent snel de kern en verbanden tussen dossiers, actuele situaties en vraagstukken. Communicatiekansen en –risico’s? Deze signaleer je snel en vertaal je slagvaardig en overtuigend naar resultaten, in de vorm van een communicatieadvies, mediastrategie en kernboodschap. En je voert regie over de uitvoering. Jouw samenwerkingstalent is hierbij een voorwaarde voor succes: binnen ons team, maar ook met managers en inhoudsdeskundigen uit de rest van de organisatie. En steeds vaker ook met stakeholders. Je bent dan ook een stevige en prettige gesprekpartner op alle niveaus.
Wij bieden jou
Een maatschappelijk waardevolle functie voor 32-36 uur per week met een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar. Als het je bevalt bij het Zorginstituut en je naar tevredenheid functioneert, dan krijg je daarna een vast dienstverband.
Een salaris tussen € 4.214,85 en € 6.227,02 bruto per maand (schaal 12 CAO Rijk) bij een fulltime dienstverband. Inschaling is afhankelijk van werkervaring en opleiding. Er komt ook nog een salarisverhoging bij per 1 januari 2024 (1,5%).
Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 16,37% van je salaris, dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bevat. Het IKB kun je naar eigen wens laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals een fiets voor woon-werkverkeer, bedrijfsfitness of een werk-gerelateerde opleiding.
Flexibele werktijden voor een goede werk-privé balans, 28 vakantiedagen, aantrekkelijke verlofregelingen en een ABP-pensioenvoorziening.
Aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden.
Wij zoeken jou
Je hebt een afgeronde opleiding in communicatie of journalistiek en functionerend op universitair niveau.
Je hebt minimaal 12 jaar ervaring als (senior) communicatieadviseur, bij voorkeur in opdracht van de zorgsector en/of overheid. Bureau-ervaring is een pre.
Je hebt aantoonbare ervaring als adviseur en woordvoerder rond complexe onderwerpen en issues.
Je hebt plezier én vakmanschap in de uitvoering: je draait je hand niet om voor het omzetten van complexe materie in kernachtige communicatie in woord en beeld.
Je hebt aantoonbare politieke en bestuurlijke sensitiviteit.
Je hebt goede plannings- en organisatorische vaardigheden.
Nieuwsgierig? Alle info over deze vacature en het solliciteren vind je op de website Werken voor Nederland. Deze vacature staat open totdat we een geschikte kandidaat gevonden hebben.
Daarom werk je bij het Zorginstituut
Werken bij het Zorginstituut betekent op beleidsniveau bijdragen aan het goed en toegankelijk houden van de zorg. We werken in een politiek-bestuurlijke omgeving aan complexe vraagstukken waar veel stakeholders bij betrokken zijn. Door onze taak als beheerder van het basispakket van de zorgverzekering hebben wij een unieke positie in de zorg. We staan midden in de maatschappij en we zijn continu in ontwikkeling. Dat maakt werken bij ons uitdagend en interessant. Bij ons werken ongeveer 480 mensen. Onze medewerkers zijn deskundig, gedreven, betrokken en er is een open sfeer waar collega’s elkaar graag willen helpen.
Wij werken er namens de overheid aan dat iedereen in Nederland toegang heeft tot goede zorg. Dat is belangrijk. Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst, zodat onze kinderen en kleinkinderen kunnen blijven rekenen op goede zorg. – Willemijn, Programmamanager Zorginstituut Nederland
In onze organisatie krijg je veel eigen verantwoordelijkheid. Met ontwikkeltrajecten, opleidingen en cursussen en toegang tot een loopbaanadviseur kun jij je carrière bij ons op jouw manier vormgeven. Maandelijks organiseren we bijeenkomsten waarin je ook buiten je eigen werkgebied kan leren. Daarnaast zijn er regelmatig informele borrels en activiteiten.
Bekijk de video om een indruk te krijgen van onze organisatie.
Goedemorgen! Hoi, ik ben Jaimy en ik werk bij Zorginstituut Nederland. Bij ons werken we er namens de overheid aan dat iedereen in Nederland toegang heeft tot goede zorg. Maar als we willen dat goede zorg voor iedereen toegankelijk blijft, moet er nu iets veranderen...
Kom bij ons werken! En werk mee aan de toekomst van goede zorg. Bij ons heb je veel vrijheid in waar, wanneer en hoe je jouw werkdag invult. Zo werk ik bijvoorbeeld 2 dagen vanuit ons kantoor hier in Diemen. En de rest vanuit huis, of een andere locatie. Ons kantoor is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Zo ligt het pal naast station Diemen-Zuid. Het is maar een minuut lopen!
In ons kantoor zijn er volop mogelijkheden om in contact met anderen....of stil te kunnen werken. Ook hebben we een mooi restaurant waar je lekker en gezond kunt lunchen. Eet smakelijk!
Samenwerken is heel belangrijk in ons werk. Met collega's en zorgorganisaties is er veel contact. Iedereen is bereid om elkaar te helpen. We vinden het ook belangrijk om elkaar regelmatig fysiek te ontmoeten. Waarbij je brainstormt over projecten, elkaar inspireert of gewoon even bijkletst.
We werken hard, maar natuurlijk maken we ook tijd voor gezelligheid en ontspanning.
Zo. Ik hoop dat jullie een goede indruk hebben gekregen van het reilen en zeilen hier bij het Zorginstituut.
Wil je meer weten over het werken hier bij het Zorginstituut? Kijk dan op onze website.
Overige arbeidsvoorwaarden
Voor onze medewerkers geldt de CAO Rijk. Naast een goed salaris ontvang je van ons:
een individueel keuzebudget (IKB) van 16,37% van je salaris*;
reiskostenvergoeding;
thuiswerkvergoeding;
een budget om je thuiswerkplek optimaal in te richten;
opleidingsmogelijkheden en studiekostenvergoedingen;
ABP-pensioenvoorziening;
28 vakantiedagen en de mogelijkheid om verlofuren bij te kopen;
aantrekkelijke verlofregelingen;
de mogelijkheid om compensatie-uren op te bouwen, hiermee kun je de uren die je wekelijks meer maakt flexibel inzetten als verlofuren op een ander moment;
laptop en telefoon;
hybride werken waarbij ons werk leidend is, hierover ga je in gesprek met jouw team;
toegang tot een breed aanbod van online trainingen en een loopbaanadviseur voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
*Dit kun je inzetten zoals jij dat wilt. Je kunt je IKB laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaalvriendelijk doel, zoals een fiets, bedrijfsfitness of werkgerelateerde opleiding.
Wie zijn wij
Het Zorginstituut heeft een wettelijk opgedragen takenpakket en valt als zelfstandig bestuursorgaan onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Onze kerntaak is ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland nu en in de toekomst toegang houdt tot goede verzekerde zorg. Daarom is het belangrijk dat uit de basisverzekering alleen behandelingen worden vergoed, waarvan vaststaat dat deze écht werken en passen bij wat de patiënt nodig heeft. We werken veel samen met andere partijen zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), autoriteiten in binnen- en buitenland, beroepsgroepen, patiënten- en consumentenorganisaties, onderzoekscentra en ziekenhuizen.
Het Zorginstituut staat voor verbinden, inspireren en richting geven. Wij werken aan een organisatiecultuur waarin diversiteit, inclusiviteit en gelijkwaardigheid centraal staat. Wij geloven dat talent zich veilig kan ontwikkelen door ruimte te bieden aan de verschillen van mensen. Wij werken continu aan een omgeving waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn. Het is belangrijk dat verschillende perspectieven, achtergronden, oriëntaties en kennis samenkomen. Als de verschillende manieren waarop mensen naar iets kijken worden samengebracht, zien wij mooie dingen ontstaan. Zoals meer creativiteit en innovatie, betere resultaten en breder draagvlak voor onze belangrijke maatschappelijke taak.
We willen dat dit onderwerp leeft in onze organisatie. Daarom delen we wekelijks DIG-tips op ons intranet, hebben we toegang tot lezingen van de Diversity Academy vanuit het ministerie en bieden we trainingen aan om te selecteren zonder vooroordelen. Op en rond Diversity Day organiseren we activiteiten. Daarnaast maken we werk van onze inspanningsverplichting om medewerkers met een arbeidsbijzonderheid aan te nemen. En we zijn ons ervan bewust dat we nog meer kunnen doen op het gebied van DIG. Hiervoor zijn reflectie, integriteit en concrete acties nodig. Kom je bij ons werken en heb je een idee voor DIG? Dan vind je al snel aanmoediging om het te gaan doen!
Een baan waar ik inhoudelijk uitgedaagd kan worden, maar ook maatschappelijk iets kan bijdragen. Die combinatie vind ik bij het Zorginstituut. – Ly, adviseur