De gezondheidszorg in Nederland is een van de beste in de wereld. Het Zorginstituut werkt er namens de overheid aan dat iedereen in Nederland toegang heeft tot goede zorg. Daarom is het belangrijk dat uit het basispakket van de zorgverzekering alleen behandelingen worden vergoed, waarvan vaststaat dat deze écht werken en passen bij wat de patiënt nodig heeft. Hierin staan we voor een grote maatschappelijke opgave. Want als we willen dat de zorg ook in de toekomst voor iedereen toegankelijk blijft, moet er nu iets veranderen. Kom bij ons werken en lever jouw bijdrage aan deze uitdaging.
Ga de uitdaging aan
De toegankelijkheid van de zorg staat onder druk. De vraag naar zorg stijgt sneller dan het aanbod. We worden ouder, er komen steeds meer dure medicijnen en ook de kosten voor langdurige zorg stijgen. Dit vraagt om scherpe keuzes. Passende zorg is een manier van samenwerken om ervoor te zorgen dat iedereen ook in de toekomst toegang houdt tot goede verzekerde zorg. Dat doen we samen met alle partijen om ons heen. Denk aan zorgaanbieders, zorgverzekeraars, universiteiten en patiëntenverenigingen.
Wij zoeken regelmatig bevlogen mensen die een bijdrage aan ons werk willen leveren. Denk bij ons werk aan het beoordelen van geneesmiddelen op vergoeding uit het basispakket. Of onderzoeken wat zorgpartijen, patiëntengroepen en verzekeraars onder kwalitatief goede zorg verstaan en hoe we dat kunnen monitoren. Hoe we zorgdata kunnen verwerken en ontsluiten voor andere partijen. Maar ook hoe we administratieve lasten voor zorgverleners kunnen verminderen, door onder andere de informatie-uitwisseling tussen zorgpartijen te verbeteren.
Hiervoor zoeken we mensen die oplossingsgericht zijn en sterk zijn in netwerken en mensen met elkaar in verbinding brengen. Ben je nieuwsgierig en kijk je met een open blik naar je werk? Dan pas je goed bij ons! Wij hebben regelmatig vacatures. Houd deze pagina dus in de gaten.
Openstaande vacatures
Op dit moment hebben we de volgende vacatures.
De Kwaliteitsraad (KR) van het Zorginstituut heeft plek voor 2 nieuwe leden voor minimaal 4 jaar. We zijn specifiek zijn op zoek naar een ervaringsdeskundige met ruime kennis in de zorg en het zorgsysteem en een deskundige eerstelijnszorg of gehandicaptenzorg.
De gemiddelde tijdsbesteding is 3 dagdelen per maand. Het gaat om de volgende activiteiten. De KR vergadert ongeveer 8 keer per jaar. En 3 keer per jaar is er een dagdeel ‘strategie’ waar de KR zich beraadt op strategische thema’s, de eigen werkwijze en de samenwerking met de Wetenschappelijke Adviesraad (WAR) en de Adviescommissie Pakket (ACP). Verder zijn KR-de leden wisselend betrokken bij verschillende projecten, bijvoorbeeld bemiddeling bij zorgkwesties, advisering over projecten van het Zorginstituut of ontwikkeling van een kwaliteitsstandaard. De KR wordt ondersteund door een secretariaat en adviseurs van het Zorginstituut.
Wij bieden
Een vaste maandelijkse vergoeding van € 700,00. Deze is afgeleid van het maximum van schaal 17 van CAO Rijk vermenigvuldigd met een arbeidsduurfactor (6,92% - 3 dagdelen per maand) die is gebaseerd op het aantal uren dat zij besteden aan hun werkzaamheden.
Vergoeding van reiskosten tegen een tarief van € 0,37 per kilometer of op basis van openbaar vervoer eerste klasse. Deze afspraken zijn conform de vergoedingsregels van het Rijk.
Wij zoeken
We zoeken open, bevlogen, inspirerende kandidaten, met inzicht in de politiek-bestuurlijke context van het werk van de Kwaliteitsraad.
Deskundigen met een brede blik op kwaliteitsdenken en passende zorg en de bereidheid om de perspectieven van anderen goed te verkennen.
Verbinders die kunnen denken vanuit het perspectief van de patiënt én van de burger en kunnen bemiddelen.
Autonome denkers met een lerende oriëntatie, die los van belangen handelen en innovatief denken en zoeken naar oplossingen buiten bestaande structuren.
Als enterprise architect in het team Fondsen & Informatiemanagement, CIO-Office ben je de schakel tussen de verschillende architecturen. Je zorgt dat het architectuurlandschap van het Zorginstituut Nederland een samenhangend geheel is. Je bent verantwoordelijk voor de werking van de Enterprise Architectuur (EA) en de architectuur in het informatievoorzieningsproces van het Zorginstituut.
Wij bieden jou
Een maatschappelijk waardevolle functie voor 36 uur per week met een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar. Als het je bevalt bij het Zorginstituut en je naar tevredenheid functioneert, dan krijg je daarna een vast dienstverband.
Een salaris tussen € 5.212,93 en € 7.747,70 bruto per maand (schaal 13 CAO Rijk) bij een fulltime dienstverband, afhankelijk van werkervaring en opleiding.
Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 16,5% van je salaris, dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bevat. Het IKB kun je naar eigen wens laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals een fiets voor woon-werkverkeer, bedrijfsfitness of een werkgerelateerde opleiding.
Flexibel werken (zelf uren indelen en werken vanuit kantoor of huis).
Aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden.
Wij zoeken jou
Je hebt minimaal hbo werk- en denkniveau met een relevante studie en achtergrond in de (bedrijfskundige) informatica.
Je hebt minimaal 3 tot 5 jaar relevante ervaring met Enterprise Architectuur (EA[NW3]).
Je hebt aantoonbare kennis van en ervaring met methoden voor systeemontwikkeling (zoals Scrum en SAFe), businessanalyse (zoals business scenario’s, use cases) en architectuur (TOGAF, ArchiMate[NW4])
Je kunt zelfstandig bedrijfsdoelen zoals passende zorg vertalen naar tactische en operationele principes binnen het domein van informatievoorziening. [NW5]
Je weet je staande te houden in een politieke omgeving, met begrip en respect voor de belangen van iedere stakeholder.
Je kunt de snel veranderende omgeving van informatievoorziening verbinden met de rollen en processen van het Zorginstituut en met onze stakeholders.
Je kunt goed communiceren, stemt argumenten en communicatiestijl af op de doelgroep en brengt op het juiste moment de juiste argumenten naar voren.
Als lid van het team Juridische Zaken adviseer je over het wettelijk kader voor de risicoverevening, waarbij zorgverzekeraars een bijdrage ontvangen uit het Zorgverzekeringsfonds die afgestemd is op het risicoprofiel van hun verzekerden. Jouw werk draagt bij aan een gelijk speelveld tussen zorgverzekeraars en voorkomt risicoselectie. Je duikt diep in de juridische vraagstukken rondom risicoverevening en neemt bezwaar- en beroepszaken onder je hoede. Daarnaast krijg je de kans om jouw expertise te verbreden naar andere rechtsgebieden, zoals arbeidsrecht of privacyrecht, afhankelijk van jouw interesses, ambities en vaardigheden.
Wij bieden jou
Een maatschappelijk waardevolle functie voor 32-36 uur per week met een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar. Als het je bevalt bij het Zorginstituut en je naar tevredenheid functioneert, dan krijg je daarna een vast dienstverband.
Een salaris tussen € 4.691,71 en € 6.907,67 bruto per maand (schaal 12 CAO Rijk) bij een fulltime dienstverband, afhankelijk van werkervaring en opleiding.
Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 16,5% van je salaris, dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bevat. Het IKB kun je naar eigen wens laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals een fiets voor woon-werkverkeer, bedrijfsfitness of een werkgerelateerde opleiding.
Flexibel werken (zelf uren indelen en werken vanuit kantoor of huis).
Aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden.
Wij zoeken jou
Je hebt een afgeronde academische juridische opleiding.
Je hebt minimaal 5 tot 8 jaar relevante werkervaring, bijvoorbeeld bij de Rijksoverheid, een zelfstandig bestuursorgaan of binnen de rechterlijke macht.
Je hebt kennis van het economisch bestuursrecht en hebt affiniteit met cijfers en verdelingsvraagstukken.
Je werkt analytisch: je kunt een logische structuur aanbrengen, verbanden leggen en zaken vanuit verschillende invalshoeken bekijken.
Je hebt ervaring met het leiden van hoorzittingen en het schrijven van complexe beslissingen op bezwaar én het zelfstandig voeren van complexe beroepsprocedures bij de bestuursrechter.
Je hebt ervaring met het opstellen van regelingen en beleidsregels.
Je hebt goede schriftelijke en mondelinge uitdrukkingsvaardigheid.
Als privacy officer bij het Zorginstituut ben jij dé expert in het waarborgen van privacybescherming. Van operationele taken als het afhandelen van datalekken tot strategische vraagstukken: jij staat centraal. Je adviseert, formuleert richtlijnen en werkt aan de ontwikkeling van privacybescherming, inclusief bewustwordings- en trainingsactiviteiten. Samen met specialisten, zoals de privacy jurist en de securitymanager, zorg je ervoor dat het Zorginstituut voldoet aan de AVG. Je bent het aanspreekpunt voor medewerkers en ondersteunt de functionaris gegevensbescherming. Jouw doel: het Zorginstituut volledig 'in control' krijgen voor een betrouwbaar gebruik van persoonsgegevens.
Wij bieden jou
Een maatschappelijk waardevolle functie voor 36 uur per week met een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar. Als het je bevalt bij het Zorginstituut en je naar tevredenheid functioneert, dan krijg je daarna een vast dienstverband.
Een salaris tussen € 4.691,71 en € 6.907,67 bruto per maand (schaal 12 CAO Rijk) bij een fulltime dienstverband, afhankelijk van werkervaring en opleiding.
Een Individueel Keuzebudget (IKB) van 16,5% van je salaris, dat het vakantiegeld en de eindejaarsuitkering bevat. Het IKB kun je naar eigen wens laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaal-vriendelijk doel, zoals een fiets voor woon-werkverkeer, bedrijfsfitness of een werkgerelateerde opleiding
Flexibel werken (zelf uren indelen en werken vanuit kantoor of huis).
Aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden.
Wij zoeken jou
Je hebt bij voorkeur een afgeronde universitaire opleiding in de richting van rechten, bestuurskunde of bedrijfskunde.
Je hebt 3-5 jaar werkervaring in het privacy domein.
Je hebt bij voorkeur 1 of meerdere privacy-certificeringen, zoals CIPP/E of CIPM.
Je hebt affiniteit met informatiebeveiliging.
Je werkt analytisch en kan de juiste informatie uit diverse bronnen selecteren.
Je bent omgevingsbewust; je volgt relevante ontwikkelingen buiten de eigen organisatie en past deze toe.
Je toont eigenaarschap: je neemt verantwoordelijkheid voor de uitvoering van het werk van begin tot eind. Je ziet het als een uitdaging om de functie verder uit te bouwen.
Als financieel controller bij het Zorginstituut werk je met een planning en controlcyclus van de fondsen die het team beheert: het Zorgverzekeringsfonds voor de Zorgverzekeringswet en het Fonds langdurige zorg voor de Wet langdurige zorg. Je werkt mee aan de totstandkoming van de kwartaal- en jaarverslagen over de 2 fondsen. Je monitort en rapporteert daarvoor periodiek over risico’s in het administratieve proces en over de volledigheid van de fondsenadministratie. Daarnaast adviseer je onze ketenpartners over de rechtmatige uitvoering van hun taken voor de fondsen en de verantwoordingseisen. Je bent regelmatig bezig met het onderhouden van de relaties met deze partijen. Ook monitor je met je team processen en informatiestromen en doe je daarvoor verbetervoorstellen. Je werkt vaak aan complexe en unieke vraagstukken door de bijzondere positie van de 2 fondsen;, denk bijvoorbeeld aan de kosten van de catastroferegeling voor COVID-19.
Wij bieden jou
Een maatschappelijk waardevolle functie voor 32-36 uur per week met een arbeidsovereenkomst voor 1 jaar. Als het je bevalt bij het Zorginstituut en je naar tevredenheid functioneert, dan krijg je daarna een vast dienstverband.
Een salaris tussen € 4.024,11 en € 6.110,94 bruto per maand (schaal 11 CAO Rijk) bij een fulltime dienstverband, afhankelijk van werkervaring en opleiding.
Hybride werken, waarbij ons werk leidend is. Daarbinnen heb je de ruimte om te kiezen waar en wanneer jij je werk doet. Hierover ga je in gesprek met jouw team.
Flexibele werktijden voor een goede werk-privé balans, 28 vakantiedagen, aantrekkelijke verlofregelingen en een ABP-pensioenvoorziening.
Aantrekkelijke overige arbeidsvoorwaarden.
Wij zoeken jou
Je hebt een afgeronde hbo- of wo-opleiding in de richting van bedrijfseconomie, accountancy, economie of een soortgelijke opleiding.
Je hebt affiniteit voor finance en control.
Je hebt minimaal 5 jaar ervaring met het opstellen van financiële verslaggeving, bij voorkeur in het publieke domein. Je hebt kennis van de hiervoor relevante rapportage-eisen.
Als je ervaring hebt met rechtmatigheidsvraagstukken, is dat een pre.
Je bent sterk in plannen en organiseren
Je kan een gegeven doel of resultaat vertalen naar activiteiten.
Je kunt mondeling en schriftelijk goed communiceren in het Nederlands.
Je werkt analytisch: je kunt de verslagen van de ketenpartners juist interpreteren en verwerken.
Voor onze medewerkers geldt de CAO Rijk. Naast een goed salaris ontvang je van ons:
een individueel keuzebudget (IKB) van 16,50% van je salaris*;
reiskostenvergoeding;
thuiswerkvergoeding;
een budget om je thuiswerkplek optimaal in te richten;
opleidingsmogelijkheden en studiekostenvergoedingen;
ABP-pensioenvoorziening;
28 vakantiedagen en de mogelijkheid om verlofuren bij te kopen;
aantrekkelijke verlofregelingen;
de mogelijkheid om compensatie-uren op te bouwen, hiermee kun je de uren die je wekelijks meer maakt flexibel inzetten als verlofuren op een ander moment;
laptop en telefoon;
hybride werken waarbij ons werk leidend is, hierover ga je in gesprek met jouw team;
toegang tot een breed aanbod van online trainingen en een loopbaanadviseur voor je persoonlijke en professionele ontwikkeling.
*Dit kun je inzetten zoals jij dat wilt. Je kunt je IKB laten uitbetalen, omzetten in verlofuren of besteden aan een fiscaalvriendelijk doel, zoals een fiets, bedrijfsfitness of werkgerelateerde opleiding.
Wie zijn wij
Het Zorginstituut heeft een wettelijk opgedragen takenpakket en valt als zelfstandig bestuursorgaan onder de verantwoordelijkheid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Onze kerntaak is ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland nu en in de toekomst toegang houdt tot goede verzekerde zorg. Daarom is het belangrijk dat uit de basisverzekering alleen behandelingen worden vergoed, waarvan vaststaat dat deze écht werken en passen bij wat de patiënt nodig heeft. We werken veel samen met andere partijen zoals de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa), de Inspectie voor Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ), het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS), autoriteiten in binnen- en buitenland, beroepsgroepen, patiënten- en consumentenorganisaties, onderzoekscentra en ziekenhuizen.
Het Zorginstituut staat voor verbinden, inspireren en richting geven. Wij werken aan een organisatiecultuur waarin diversiteit, inclusiviteit en gelijkwaardigheid centraal staat. Wij geloven dat talent zich veilig kan ontwikkelen door ruimte te bieden aan de verschillen van mensen. Wij werken continu aan een omgeving waarin iedereen zichzelf mag en kan zijn. Het is belangrijk dat verschillende perspectieven, achtergronden, oriëntaties en kennis samenkomen. Als de verschillende manieren waarop mensen naar iets kijken worden samengebracht, zien wij mooie dingen ontstaan. Zoals meer creativiteit en innovatie, betere resultaten en breder draagvlak voor onze belangrijke maatschappelijke taak.
We willen dat dit onderwerp leeft in onze organisatie. Daarom delen we regelmatig DIG-tips op ons intranet, hebben we toegang tot lezingen van de Diversity Academy vanuit het ministerie en bieden we trainingen aan om te selecteren zonder vooroordelen. Op en rond Diversity Day organiseren we activiteiten. Daarnaast maken we werk van onze inspanningsverplichting om medewerkers met een arbeidsbijzonderheid aan te nemen. En we zijn ons ervan bewust dat we nog meer kunnen doen op het gebied van DIG. Hiervoor zijn reflectie, integriteit en concrete acties nodig. Kom je bij ons werken en heb je een idee voor DIG? Dan vind je al snel aanmoediging om het te gaan doen!
Een baan waar ik inhoudelijk uitgedaagd kan worden, maar ook maatschappelijk iets kan bijdragen. Die combinatie vind ik bij het Zorginstituut. – Ly, adviseur
Stage lopen bij het Zorginstituut
Het Zorginstituut biedt af en toe stageplekken aan voor mbo-, hbo- of wo-studenten. Een stage bij het Zorginstituut kan bij verschillende organisatieonderdelen als zorg, financiën, rechten, onderzoek, ict of communicatie. Een stage kan bijvoorbeeld gaan over de ‘duurzaamheid van radiotherapie’ tot het onderzoeken van ‘arbeidsaantrekkelijkheid voor jonge werknemers’.
Het Zorginstituut heeft vooralsnog geen standaard stage-aanbod beschikbaar. Heb je interesse in een stage bij het Zorginstituut, stuur dan een e-mail naar PostbusP&O@zinl.nl. Geef een korte toelichting op je opleiding, wat voor stage je zoekt en welke opdracht je wilt uitvoeren.
Werken bij het Zorginstituut betekent op beleidsniveau bijdragen aan het goed en toegankelijk houden van de zorg. We werken in een politiek-bestuurlijke omgeving aan complexe vraagstukken waar veel stakeholders bij betrokken zijn. Door onze taak als beheerder van het basispakket van de zorgverzekering hebben wij een unieke positie in de zorg. We staan midden in de maatschappij en we zijn continu in ontwikkeling. Dat maakt werken bij ons uitdagend en interessant. Bij ons werken ongeveer 500 mensen. Onze medewerkers zijn deskundig, gedreven, betrokken en er is een open sfeer waar collega’s elkaar graag willen helpen.
Wij werken er namens de overheid aan dat iedereen in Nederland toegang heeft tot goede zorg. Dat is belangrijk. Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst, zodat onze kinderen en kleinkinderen kunnen blijven rekenen op goede zorg. – Willemijn, Programmamanager Zorginstituut Nederland
In onze organisatie krijg je veel eigen verantwoordelijkheid. Met ontwikkeltrajecten, opleidingen en cursussen en toegang tot een loopbaanadviseur kun jij je carrière bij ons op jouw manier vormgeven. Maandelijks organiseren we bijeenkomsten waarin je ook buiten je eigen werkgebied kan leren. Daarnaast zijn er regelmatig informele borrels en activiteiten.
Bekijk de video om een indruk te krijgen van onze organisatie.
Goedemorgen! Hoi, ik ben Jaimy en ik werk bij Zorginstituut Nederland. Bij ons werken we er namens de overheid aan dat iedereen in Nederland toegang heeft tot goede zorg. Maar als we willen dat goede zorg voor iedereen toegankelijk blijft, moet er nu iets veranderen...
Kom bij ons werken! En werk mee aan de toekomst van goede zorg. Bij ons heb je veel vrijheid in waar, wanneer en hoe je jouw werkdag invult. Zo werk ik bijvoorbeeld 2 dagen vanuit ons kantoor hier in Diemen. En de rest vanuit huis, of een andere locatie. Ons kantoor is goed bereikbaar met het openbaar vervoer. Zo ligt het pal naast station Diemen-Zuid. Het is maar een minuut lopen!
In ons kantoor zijn er volop mogelijkheden om in contact met anderen....of stil te kunnen werken. Ook hebben we een mooi restaurant waar je lekker en gezond kunt lunchen. Eet smakelijk!
Samenwerken is heel belangrijk in ons werk. Met collega's en zorgorganisaties is er veel contact. Iedereen is bereid om elkaar te helpen. We vinden het ook belangrijk om elkaar regelmatig fysiek te ontmoeten. Waarbij je brainstormt over projecten, elkaar inspireert of gewoon even bijkletst.
We werken hard, maar natuurlijk maken we ook tijd voor gezelligheid en ontspanning.
Zo. Ik hoop dat jullie een goede indruk hebben gekregen van het reilen en zeilen hier bij het Zorginstituut.
Wil je meer weten over het werken hier bij het Zorginstituut? Kijk dan op onze website.