Het Zorginstituut en het Kennisnetwerk CVA Nederland helpen regionale zorgnetwerken bij het leren transformeren. Transformeren is van gedaante verwisselen door anders te denken, te doen en organiseren. In deze praktische gids geeft het Zorginstituut kernboodschappen en handvatten aan voor leernetwerken, en in het bijzonder het kennisnetwerk CVA Nederland. Netwerkcoördinatoren van regionale zorgnetwerken die zijn aangesloten bij het Kennisnetwerk, beseffen het belang om te transformeren. Alleen handelen zij er niet makkelijk naar. Het proces is ongrijpbaar en onzeker. Het vraagt om te werken in samenspel op verschillende organisatieniveaus en tussen organisaties onderling. Het kent geen planmatige, rechte en voorspelbare weg. En ook is niet van tevoren duidelijk hoe het eindpunt van de transformatie er uitziet.
Inzichten en handvatten om te transformeren
Netwerkcoördinatoren van regionale zorgnetwerken die zijn aangesloten bij het Kennisnetwerk, beseffen het belang om te transformeren. Alleen handelen zij er niet makkelijk naar. Het proces is ongrijpbaar en onzeker. Het vraagt om te werken in samenspel op verschillende organisatieniveaus en tussen organisaties onderling. Het kent geen planmatige, rechte en voorspelbare weg. En ook is niet van tevoren duidelijk hoe het eindpunt van de transformatie eruitziet.
Leernetwerken hebben een samenhangende infrastructuur om in het land regionale zorgnetwerken te ondersteunen. Het Zorginstituut en het Kennisnetwerk CVA Nederland hebben meegekeken bij 3 transformatieve regionale zorgnetwerken en vragen gesteld aan pioniers, regionale netwerkcoördinatoren, mensen met hersenletsel, managers en bestuurders. Daarvan hebben we geleerd hoe mensen in de regio het transitieproces kunnen aangaan. Het Zorginstituut heeft de inzichten en handvatten uitgewerkt. Niet als de absolute waarheid, maar als hulpmiddel bij het navigeren in de werkelijkheid voor regionale zorgnetwerken die willen gaan transformeren.
Kernboodschappen aan leernetwerken
- De belangrijkste boodschap is dat het succes om het transitieproces verder te brengen zit in de kracht van relaties. Het gaat om interacties tussen mensen op verschillende niveaus, op verschillende plekken en tussen mensen en instrumenten.
- De tweede boodschap is dat leernetwerken transitieprocessen kunnen versnellen in de opbouw van het aantal transformatieve regionale zorgnetwerken. Dit betekent regionale zorgnetwerken ondersteunen om het transitieproces aan te gaan of verder te brengen. Dit kan door met behulp de werkende mechanismes te laten zien hoe iets is gelukt en door het aangaan van een leerproces ‘leren transformeren’.
- De derde boodschap aan leernetwerken en in het bijzonder aan het Kennisnetwerk CVA Nederland is om het ‘leren transformeren’ onder de knie te krijgen en dit structureel in te bedden in de leerinfrastructuur. Dat kan door ‘leren transformeren’ op te pakken in werkactiviteiten, zodat het Kennisnetwerk steeds meer regionale zorgnetwerken verder kan helpen met transformeren.
Vervolgstappen om transitie te ondersteunen
Het Zorginstituut ondersteunt het Kennisnetwerk CVA Nederland om de leerinfrastructuur te verrijken met transformatief vermogen. Zo kan het Kennisnetwerk CVA Nederland het aantal transformatieve regionale zorgnetwerken in het landelijke netwerk vergroten.
Sneller meer passende zorg mogelijk maken
Het Zorginstituut wil goede, toegankelijke en betaalbare zorg voor iedereen die dat nodig heeft, voor nu en de toekomst. We bevorderen de beweging naar passende zorg door richting te geven, kaders te stellen, de minister te adviseren en ontwikkelingen in de zorg te begeleiden en monitoren. Zo willen we het zorgstelsel goed laten werken en de transitie ondersteunen. Dit doen we in nauwe dialoog en samenwerking met het zorgveld en andere overheidspartijen.
Meer informatie of vragen?
Hebt u vragen over leren transformeren in kennisnetwerken? Mail uw vraag dan aan Madelon Rooseboom via ons contactformulier.