Verslag - Plan van aanpak bij de knelpunten in de zorg bij ALK
Dit verslag geeft een samenvatting van 2 bijeenkomsten in september en oktober 2024. Het doel van deze bijeenkomsten was om het plan van aanpak op te stellen. Het verslag beschrijft de bespreking van de knelpunten die worden ervaren bij de zorg voor mensen met aanhoudende lichamelijke klachten (ALK) en de actiepunten die daarbij werden opgesteld. Dit plan van aanpak is nog niet vastgesteld. Dat gebeurt naar verwachting in het eerste kwartaal van 2025.
Plan van aanpak opgesteld
Patiënten, zorgverleners en zorgverzekeraars ervaren meerdere knelpunten in de zorg voor mensen met ALK. Het Zorginstituut helpt hen met het in kaart brengen van de knelpunten door alle organisaties te betrekken. In de zomer van 2024 zijn de knelpunten geprioriteerd en verder verdiept. In september en oktober 2024 organiseerde het Zorginstituut 2 bijeenkomsten waarin alle betrokken partijen met elkaar in gesprek gingen. Dat gesprek ging over welke actiepunten er moesten worden afgesproken bij de ervaren knelpunten. Daaruit resulteerde dat we afspraken hebben gemaakt bij de volgende onderwerpen:
- Vergroten en verspreiden van kennis over (de zorg voor) ALK.
- Intensieve zorg en stepped care of matched care.
- Leren van goede voorbeelden in netwerkzorg.
- Bekostiging.
Vervolg
Het Zorginstituut stelt het plan van aanpak voor de zorg bij ALK vast in het eerste kwartaal van 2025. In het plan van aanpak komt een taakverdeling te staan. We maken het plan van aanpak op basis van de belangrijkste knelpunten die zijn geformuleerd met de betrokken zorgpartijen. Deze zorgpartijen zijn vrij om zelf een plan van aanpak op te stellen voor de knelpunten die hierin niet geprioriteerd zijn.