In het project ’Herijking kwaliteitstaken van Zorginstituut Nederland’ onderzoeken we hoe we onze taken op het gebied van kwaliteit van zorg nog beter kunnen inzetten om de zorg in Nederland nog beter te maken. Bijvoorbeeld door te zorgen voor begrijpelijke en goed vindbare informatie over de kwaliteit van de zorg. Samen met het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) werken we aan een advies hoe we de kwaliteitstaken van het Zorginstituut beter laten aansluiten bij passende zorg en wat patiënten nodig hebben.

Doel: goede kwaliteit van zorg voor patiënten en inzicht

Het doel van het project is ervoor te zorgen dat de rol van het Zorginstituut en onze wettelijke kwaliteitstaken bijdragen aan passende zorg voor patiënten. Dat is belangrijk, want door vergrijzing en tekort aan personeel staat de kwaliteit van zorg onder druk. Daarom is het belangrijk dat duidelijk is wat goede kwaliteit van zorg is. En dat we afspreken hoe we ervoor zorgen dat iedereen ook goede kwaliteit van zorg krijgt.

Nieuw model voor herziene kwaliteitstaken

Het ministerie van VWS heeft de herziene kwaliteitstaken voor het Zorginstituut beschreven in een nieuw model. Dit model bestaat uit de volgende onderdelen:

  • het stellen van randvoorwaarden aan bijvoorbeeld richtlijnen
  • een maatschappelijk kader
  • transparantie van alle kwaliteitsstandaarden
  • toegankelijke kwaliteitsinformatie en inzicht in kwaliteit voor de burger.

Opdrachtbrief 1: gedegen en vindbare kwaliteitsstandaarden 

Het ministerie van VWS heeft het Zorginstituut opdracht gegeven om te starten met de volgende 2 onderdelen: 

  1. Het transparant en beschikbaar maken van kwaliteitsstandaarden via een publieke ingang. 
  2. Het vooraf voorwaarden stellen aan kwaliteitsstandaarden. 

Opdrachtbrief 2: maatschappelijke sturing op kwaliteitsvraagstukken 

Begin april 2025 heeft het ministerie van VWS het Zorginstituut opdracht gegeven om te adviseren over een maatschappelijk kader. Deze opdracht bestaat uit de volgende 2 onderdelen: 

  1. Het opstellen van een prioriteringskader voor de Meerjarenagenda. 
  2. Het opstellen van een escalatiestructuur voor maatschappelijke weging van kwaliteitsvraagstukken. 

In 2025 verwachten we ook het verzoek van VWS aan het Zorginstituut om te adviseren over het onderdeel: toegankelijke kwaliteitsinformatie en inzicht in kwaliteit voor de burger.

Zorgpartijen informeren en betrekken bij de opdracht

Verschillende partijen zijn betrokken bij het uitvoeren van de opdracht. Bijvoorbeeld patiëntenorganisaties, zorgprofessionals, zorgaanbieders, zorgverzekeraars en kennisinstellingen. Het Zorginstituut informeert hen over de denkrichting van de adviezen. Ook halen we input op om het definitieve advies af te stemmen. 

Meer informatie of vragen?

Hebt u een vraag over dit advies? Stuur dan een e-mail naar: herijkingkwaliteitstaken@zinl.nl.

Planning

Planning tot aan publicatie advies
Stap in het procesDatum
Ontvangst adviesopdracht 1 en 2vierde kwartaal 2024
Ontvangst adviesopdracht 3eerste kwartaal 2025
Ontvangst adviesopdracht 4tweede kwartaal 2025
Publicatie advies over hele modelnog niet bekend