Zorginstituut Nederland is sinds 2021 overgestapt naar e-factureren. Zo kan administratie makkelijker, sneller en efficiënter worden verwerkt. Op deze pagina staat hoe u een e-factuur verstuurt aan het Zorginstituut.
Wat is een e-factuur?
Een e-factuur is een digitaal (XML-)bestand met een vaste structuur. Een e-factuur is vanuit het ene geautomatiseerde systeem elektronisch te verwerken in het andere systeem. Een e-mail met pdf-factuur als bijlage is geen e-factuur.
Waarom e-factureren?
In een wereld waarin alles steeds verder wordt gedigitaliseerd is het een logische stap om ook de administratie makkelijker, sneller en efficiënter te verwerken. De manier om dit te realiseren is via e-facturen. Veel boekhoudsoftware is inmiddels in staat om op een veilige manier e-facturen uit te wisselen.
Handmatige verwerking van facturen via post of e-mail kost veel tijd en geld. En geeft kans op fouten. Wij hechten er waarde aan dat de inkoopfacturen op een betrouwbare wijze in onze systemen terecht komen, zodat wij niet hoeven te twijfelen over de authenticiteit van het document. Daarom zijn wij bereikbaar in het beveiligde e-facturatienetwerk van Simplerinvoicing. Dit is een netwerk van Europese e-facturatieproviders en financiële softwareleveranciers, geïnitieerd door de Nederlandse overheid.
Voordelen van e-factureren
De voordelen van e-factureren zijn onder andere:
- Gemak. De verwerking verloopt automatisch.
- Snellere verwerking. De papierstroom blijft achterwege.
- Nauwkeuriger. Geen fouten door handmatige verwerking.
- Goedkoper. Geen print- en portokosten.
Wat vraagt dit van u?
Om de overgang naar e-facturatie voor onze leveranciers en onszelf in goede banen te leiden, werken wij samen met het bedrijf eConnect.
Gemakkelijk starten met e-factureren
Bekijk welke situatie voor u van toepassing is voor het versturen van e-facturen aan het Zorginstituut.
-
Kunt u al e-facturen sturen via Simplerinvoicing of PEPPOL?
Dat is perfect. Pas onze ontvangstvoorkeuren voor nieuwe facturen aan. Als uw software er om vraagt: wij zijn bereikbaar op het volgende e-facturatieadres: NL:KVK:34340664 -
Kunt u nog geen e-facturen versturen, maar maakt u wel gebruik van standaard financiële software?
Heel veel financiële software hebben veilig elektronisch factureren al standaard ingebouwd. Kijk op de website eConnect en controleer of uw pakket hiertussen staat. Of vraag ernaar bij uw softwareleverancier. U kunt dan in een paar stappen elektronisch factureren. - Kunt u nog geen e-facturen versturen, maar kunt u een UBL-factuur sturen?
UBL (Universal Business Language) is het standaardformaat voor elektronisch factureren. Het is een XML-bestand dat speciaal is uitgedacht voor facturen. Als u wel een UBL kunt meesturen via e-mail, dan is dat een mooie eerste stap. Wij ontvangen deze berichten graag op ons centrale e-mailadres. Als dit niet bekend is bij u, kunt u dat bij ons team Financiën via het contactformulier opvragen. - Kunt u nog geen e-facturen versturen, maar wilt u gebruikmaken van gratis online factureren?
Onze provider eConnect biedt een gratis online e-facturatietool aan voor het eenvoudig verzenden van e-facturen. Hiervoor kunt u zich online aanmelden op de website van eConnect.
Vragen?
Via de supportwebsite van eConnect kunt u bekijken wat u moet doen om uw facturen op de juiste wijze elektronisch bij ons aan te leveren. Voor vragen kunt u contact opnemen met de helpdesk van eConnect. Zij zijn te bereiken op telefoonnummer 088 - 440 66 33.