Transparantie van kwaliteit van zorg: nog genoeg werk aan de winkel

Onderzoek van het Zorginstituut en het Nederlands Instituut voor onderzoek van de Gezondheidszorg (NIVEL) naar ervaringen, wensen en behoeften van zorgpartijen m.b.t. transparantie van kwaliteit van zorg.

Interviews

Er zijn interviews gehouden met vertegenwoordigers van 16 organisaties waaronder patiëntenorganisaties, zorgaanbieders, en zorgverzekeraars. De geïnterviewde partijen benadrukken dat er vooruitgang is geboekt, maar dat men het ontbreken van consensus tussen partijen over de interpretatie en het gebruik van kwaliteitsgegevens als belemmerend ervaart. Betere aansluiting bij informatie die zorgorganisaties zelf nodig hebben om de kwaliteit van de zorg te verbeteren, noemt men als oplossingsrichting. Andere geleerde lessen zijn: in een vroeg stadium

met betrokken partijen afspraken maken over voor welke doelen kwaliteitsindicatoren gebruikt en geïnterpreteerd moeten worden; één methode van uitvraag en gebruik maken van bestaande kwaliteitssystemen; en het creëren van breed draagvlak en vertrouwen bij betrokken partijen. De genoemde knelpunten en oplossingsrichtingen zijn al jaren onderwerp van discussie en kennelijk nog steeds actueel.

Getrapte transparantie

Een meer recente ontwikkeling die aan kracht en draagvlak lijkt te winnen is de benadering ‘getrapte transparantie’. Deze werkwijze voorziet in een gezamenlijke duiding en interpretatie van indicatoren, waarbij aan de hand van continue verbetercycli geleidelijk wordt toegewerkt naar volledige transparantie.