Zorginstituut Nederland heeft beoordeeld of blokkade van de nervus suprascapularis en prolotherapie van de schouder verzekerde zorg is. De nervus suprascapularis is de bovenste schouderzenuw. De aanleiding hiervoor is dat SKGZ advies aan het Zorginstituut heeft gevraagd over een geschil dat SKGZ behandelt. Het Zorginstituut concludeert in het advies dat zowel blokkade van de nervus suprascapularis, als prolotherapie van de schouder niet vergoed kunnen worden uit het basispakket van de zorgverzekering. Deze zorg is niet bewezen effectief.

Aanleiding: geschil over de vergoeding van blokkade van de nervus suprascapularis en prolotherapie van de schouder

SKGZ behandelt een geschil tussen een verzekerde en een zorgverzekeraar over de vergoeding van een blokkade van de nervus suprascapularis en prolotherapie van de schouder. SKGZ heeft het Zorginstituut hierbij om advies gevraagd. In het advies beantwoordt het Zorginstituut de vraag of de zorg onderdeel is van het basispakket van de zorgverzekering.

Samenvatting: blokkade van de nervus suprascapularis en prolotherapie van de schouder voldoen niet aan de stand van de wetenschap en praktijk

SAPS staat voor subacromiaal pijnsyndroom. Dit zorgt voor pijn in de schouder. Het Zorginstituut concludeert dat een zenuwblokkade van de nervus suprascapularis bij patiënten met SAPS niet voldoet aan de stand van de wetenschap en praktijk. Het gaat specifiek om mensen voor wie nog andere behandelopties bestaan. Ook concludeert het Zorginstituut dat prolotherapie van de schouder niet voldoet aan de stand van de wetenschap en praktijk. Dat is een van eisen voor opname in het basispakket van de zorgverzekering. Het Zorginstituut oordeelt dan ook dat beide behandelingen niet voor vergoeding in aanmerking komen. 

Wat is de rol van Zorginstituut Nederland in geschillen?

Als u het niet eens bent met de beslissing van uw zorgverzekeraar en u dient hierover een klacht in bij de SKGZ, dan wordt dit gezien als een geschil. U kunt dan de geschillencommissie Zorgverzekeringen van SKGZ vragen om uw klacht te behandelen. Als uw klacht gaat over vergoeding van zorg uit het basispakket, dan is SKGZ verplicht om het Zorginstituut om advies te vragen. SKGZ neemt het advies van het Zorginstituut altijd mee in zijn beoordeling. Na het advies van het Zorginstituut neemt de geschillencommissie een beslissing. Dit wordt een bindend advies aan de zorgverzekeraar genoemd. Dit betekent dat de zorgverzekeraar en u zich aan deze beslissing moeten houden.

Meer informatie of vragen?

Hebt u een vraag over dit advies? Stuur dan een e-mail naar vragenaanzin@zinl.nl.