Directies en teams

Zorginstituut Nederland heeft ongeveer 480 medewerkers verdeeld over verschillende directies en teams. Een overzicht van de leden van de Raad van Bestuur en het management is te vinden in het organogram.

Directie Zorg

Bij de directie Zorg werken 9 zorginhoudelijke teams aan de realisatie van de pakkettaken en de kwaliteitstaken van het Zorginstituut. Zij werken op geïntegreerde wijze aan het:

  • Bevorderen van de totstandkoming van kwaliteitsinstrumenten.
  • Helpen eenmaal vastgestelde kwaliteitsstandaarden in te voeren.
  • Stimuleren van gepast gebruik van zorg.
  • Beschikbaar maken van informatie over kwaliteit van geleverde zorg voor burgers en andere partijen in de zorg.
  • Adviseren over de inhoud en samenstelling van het verzekerde pakket; dit op basis van wettelijke, zorginhoudelijke en maatschappelijke criteria.
  • Adviseren over verzekeringsgeschillen tussen zorgverzekeraars of zorgkantoren en verzekerden en over indicatiegeschillen tussen het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) en verzekerden.
  • Toetsen van voorgenomen pakketmaatregelen en het doorrekenen van scenario’s bij wijzigingen van het pakket.

Directie Fondsen en Informatiemanagement (F&IM)

De directie Fondsen richt zich op de uitvoering van een aantal specifieke financiële taken:

  • Risicovereveningsbijdragen Zvw voor zorgverzekeraars.
  • Financieel jaarverslag en verantwoording Zvw- en AWBZ/Wlz -fondsen voor VWS.
  • Beheerskostenvergoeding voor zorgkantoren en subsidies aan zorgkantoren en zorginstellingen.

Correcte bekostiging vanuit het Zorginstituut stelt zorgverzekeraars, zorgkantoren en zorginstellingen in staat hun rol in het stelsel goed te kunnen uitvoeren, waarin zorgplicht en acceptatieplicht twee belangrijke pijlers zijn.

Kennis van informatievoorziening en digitalisering in de zorg is essentieel voor het realiseren van onze ambities om te komen tot het pakket van goede verzekerde zorg. Dat doen we door:

  • Ervoor te zorgen dat zorggegevens uitwisselbaar zijn en dat zorg veilig op afstand meetbaar is.
  • Het stimuleren van de implementatie van digitale zorg, omdat dit de toegankelijkheid van de zorg vergroot en de zorg betaalbaar houdt.
  • Samen met veldpartijen verkennen en volgen van toepassingsmogelijkheden van nieuwe technologieën, zorginnovaties, AI, data science en internationale ontwikkelingen. Altijd met het oog op toegevoegde waarde voor de zorg.

Lees verder over Informatiemanagement Zorginstituut Nederland.

Directie Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken (OWIZ)

De directie Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken (OWIZ) draagt bij aan het Zorginstituut als lerende organisatie. Dat wil zeggen dat we ons vanuit de werkpraktijk, wetenschap en nationaal en internationaal beleid richten op continue verbetering door ontwikkelen, evalueren en aanpassen. De focus ligt op het ontwikkelen en doorontwikkelen van de beleidsinstrumenten van het Zorginstituut. Bijvoorbeeld de kwaliteitsinstrumenten, zoals de meerjarenagenda, pakketbeheer in de praktijk, subsidieregelingen, internationale agenda en strategieën voor implementatie.

Het is belangrijk om beleidsinstrumenten op een eenduidige manier toe te passen in de praktijk. Dat draagt bij aan onze missie om ervoor te zorgen dat iedereen in Nederland toegang heeft én blijft houden tot goede zorg. OWIZ adviseert ook over de agenda van het Zorginstituut, met oog voor de maatschappelijke opgave om de zorg mensgericht, houdbaar en duurzaam te maken. De directie OWIZ werkt nauw samen met andere directies. Onderling wisselen directies ook medewerkers uit. De werkzaamheden van OWIZ zijn geclusterd in 2 teams:

  • Team HTA-ontwikkeling, Horizonscan en internationale zaken (HHI)
  • Team agenderen, kwaliteitsontwikkeling en sturen op impact (AKOS)

Directie Bedrijfsdiensten

In de directie Bedrijfsdiensten zijn de algemene diensten opgenomen die producten leveren en diensten verrichten voor de gehele organisatie. Het gaat hier om:

  • Bestuursondersteuning
  • Communicatie
  • Juridische ondersteuning
  • Audit
  • Personeel
  • Organisatieontwikkeling
  • Financiën
  • Inkoop
  • Facilitaire zaken
  • ICT-ondersteuning