De Kwaliteitsraad (KR) is een onafhankelijke raad en adviseert de Raad van Bestuur van Zorginstituut Nederland. De KR adviseert over verschillende thema’s van kwaliteit van zorg. De raad maakt hierbij maatschappelijke afwegingen, zodat de gezondheidszorg mensgericht, duurzaam en houdbaar is. De KR bestaat uit deskundigen die vanuit verschillende oogpunten adviseren over de kwaliteit van zorg, het meten en duiden van kwaliteit en het leren en verbeteren van kwaliteit van zorg.
Over de Kwaliteitsraad in het kort
Wat doet de KR, welke afwegingen maakt de raad en wie zitten erin? In deze video legt voorzitter Floortje Scheepers het uit.

Wat is kwaliteit van zorg?
Goede zorg heeft volgens de Kwaliteitsraad veel te maken met dat wat we verstaan onder het goede leven, gedefinieerd vanuit het oogpunt van de patiënt of de cliënt. De Kwaliteitsraad hanteert daarbij 3 principes die voor veel mensen belangrijk zijn bij het leiden van een goed leven: autonomie, in verbinding staan met anderen en betekenisvol bezig zijn. Goede zorg moet hierop aansluiten door het versterken van de mogelijkheden en gezondheid van patiënten en cliënten voor eigen regie, sociale activiteiten en persoonlijke zingeving. Goede zorg is daarmee afhankelijk van waarden en normen van alle betrokkenen over wat zij als een goed leven zien.
Kenmerken van goede zorg zijn wettelijk vastgelegd. Op die manier is het verplicht om te blijven werken aan de kwaliteit van zorg. Zoals het in de wet staat, is goede zorg van goede kwaliteit en van goed niveau: zorg die in ieder geval veilig, tijdig, doeltreffend, doelmatig en gericht is op de persoonlijke situatie van de patiënt of cliënt.
Taken van de KR
De Kwaliteitsraad adviseert de Raad van Bestuur van het Zorginstituut over:
- de aanpak naar passende zorg
- de Meerjarenagenda en het werkprogramma van het Zorginstituut
- het inzichtelijk maken van informatie over de kwaliteit van zorg
- Kwaliteitsinstrumenten van het Zorginstituut, zoals het toetsen van kwaliteitsstandaarden
- beleid en uitvoering van de activiteiten van het Zorginstituut over kwaliteit
- financiële gevolgen van kwaliteitsstandaarden (samen met de ACP)
- brede thema’s over kwaliteit van zorg
- opname van kwaliteitsregistraties in het Register.
Actieve rol: bemiddelen en doorzettingsmacht
De Kwaliteitsraad kan ook een bemiddelende rol spelen in discussies over kwaliteit en de ontwikkeling en het invoeren van kwaliteitsinstrumenten.
Een specifieke wettelijke taak van de KR is de zogeheten doorzettingsmacht. Soms worden patiënten, zorgverleners en zorgverzekeraars het niet eens over een kwaliteitsstandaard of meetinstrument. Het Zorginstituut vraagt dan aan de Kwaliteitsraad om een (deel van een) standaard of instrument op te stellen. Dat gebeurt altijd in samenwerking met de betrokken partijen.
Meer informatie of vragen?
Hebt u vragen over de Kwaliteitsraad of wilt u iets delen? Dan kunt u contact met ons opnemen via Kwaliteitsraad@zinl.nl.