Weblog

Pakketbeheer in de paskamer

Als we de zorg ook in de toekomst betaalbaar willen houden, moeten we nú kiezen voor passende zorg. Daar zet het Zorginstituut  dan ook volop op in. Eind vorig jaar brachten we hierover samen met de NZa een advies uit. Ik merk echter dat de urgentie van  passende zorg nog niet overal is doorgedrongen. Misschien komt dat omdat het begrip ‘passende zorg’ niet voor zichzelf spreekt. Aan de hand van de metafoor van de paskamer probeer ik dit begrip concreter te maken.

Paskamer

Stel, je stapt een kledingzaak binnen. De kleding is beschikbaar voor alle Nederlanders en voor de kleding op het rek betaal je een vast jaarlijks bedrag. Wat voor spelregels vraagt dit om iedereen van passende kleding te voorzien? Ten eerste moet er voldoende kleding op de rekken hangen, in diverse maten, rekening houdend met verschillende wensen. Maar het vraagt ook iets van het gedrag, van zowel de klant als van degene die adviseert bij de kledingkeuze. Je kunt zelf kijken of je de kleding goed past, maar het is ook fijn als iemand met je meekijkt. Zoals je partner of een vriend(in). Of een kundige, betrouwbare verkoper die naar jou luistert en je passende kleding adviseert.

Parallellen tussen paskamer en spreekkamer

Betrekken we dit op de zorg, dan zijn er duidelijke parallellen tussen de paskamer en de spreekkamer. Het verschil zit ’m in de aanbodkant: in de kledingwinkel betaal en bepaal je zelf en kan je in principe alles kopen dat op het rek hangt. In de metafoor plaatst het Zorginstituut op elk kledingstuk - elke zorgvorm – een rood (eigen rekening) of groen (vergoeding uit pakket) label. De Zvw en de Wlz definiëren welke kleding een groen label krijgt. En ook in de realiteit is het budget eindig. Deskundig advies en samen beslissen in de paskamer zorgen ervoor dat de cliënt met passende kleding de deur uitgaat. Wanneer de vraag oneindig is zal het rek snel leegraken, moet er ‘nee’ verkocht worden en moet de winkel de deuren sluiten. Ook is er kans dat er steeds meer rode labels verschijnen waardoor uitsluitend klanten met een dikke portemonnee kunnen winkelen. Een ongewenste situatie die niet past bij onze op solidariteit gebouwde gezondheidszorg.

Passende zorg

Passende zorg betekent in feite dat de winkel goed ingericht moet zijn, en dat er passend wordt afgenomen (volgens de 4 principes van passende zorg). Dat vraagt om samenstelling van het pakket van passende verzekerde zorg door het Zorginstituut en passende organisatie van zorg door partijen tegen een passende vergoeding voor de aanbieder (NZa). En, niet onbelangrijk, het vraagt ook om een passende zorgvraag: niet alles wat kan, hoeft. Met andere woorden, met alleen invloed op het aanbod (pakket) ben je er niet, het vraagt samenspel met aanbieders en (toekomstige) cliënten, vertegenwoordigd in de samenleving.

Sjaak Wijma is voorzitter van de Raad van Bestuur van Zorginstituut Nederland

Reactie toevoegen

U kunt hier een reactie plaatsen. Ongepaste reacties worden niet geplaatst. Uw reactie mag maximaal 2000 karakters tellen.

* verplichte velden

Uw reactie mag maximaal 2000 karakters lang zijn.

Reacties

Er zijn nu geen reacties gepubliceerd.