Landelijke aanpak voor organisatie 1e, 2e en 3e lijn bij hartfalen

De ‘Landelijke Transmurale Afspraak (LTA) Hartfalen’, een afspraak over de organisatie van de zorg bij hartfalen, is op vijf november op het landelijke congres van de Nederlandse Vereniging van Cardiologie op Papendal gepresenteerd. Het einddoel om voor alle hartfalen patiënten een naadloos systeem van zorg te creëren over de eerste en tweede en derde lijn heen is daarmee een stap dichterbij gekomen. Met deze afspraak waarvan de eerste stappen naar implementatie al op regionaal niveau worden gezet, moet het niet uitmaken waar de patiënt zijn of haar eerste diagnose van hartfalen krijgt gesteld.

Initiatief Zorginstituut

De afstemming tussen de zorgverleners in de eerste en tweede lijn bij de zorg bij patiënten met hartfalen kon beter en er zijn regionale verschillen in aanpak en organisatie. Een landelijke multidisciplinaire kwaliteitsstandaard voor transmurale zorg bij hartfalen was nodig. In juli 2013 nam het Zorginstituut Nederland het initiatief tot oprichting van een landelijke werkgroep ‘transmurale zorg bij hartfalen’ om de organisatie van de hartfalenzorg met aandacht voor kwaliteit, toegankelijkheid en betaalbaarheid te optimaliseren.

Werkgroep met alle relevante partijen heeft LTA gemaakt

Een werkgroep waarin zorgaanbieders, patiënten en zorgverzekeraars met vertegenwoordigers van DH&V, NVHVV, NHG, NVVC en ZN waren vertegenwoordigd, heeft de afgelopen twee jaar met ondersteuning van het Zorginstituut Nederland aan deze LTA gewerkt; het beschrijft de bij de zorg betrokken zorgverleners en verantwoordelijkheden, de aanvullende diagnostiek, de terugverwijzing van de tweede naar de eerste lijn, de controles, de voorlichting en leefstijladvisering, hartfalenrevalidatie, de rol van de praktijkondersteuner huisarts (POH) en hartfalenverpleegkundige, de registratie en de zorg in de laatste levensfase.

Wettelijk erkende afsprakenlijst

De ontwikkeling van deze LTA Hartfalen staat ook op de zogeheten Meerjarenagenda; dit is een wettelijk erkende afsprakenlijst waarop belangrijke zogeheten ‘zorgverbeteronderwerpen’ worden geplaatst waarvoor kwaliteitsrichtlijnen moeten worden opgeleverd. De samenstelling van de lijst is onder andere gebaseerd op zorgvragen waar veel mensen mee te maken hebben, die een hoge ziektelast hebben of waar hoge kosten mee gemoeid zijn. Afhankelijk van de aard van het probleem en de gekozen oplossingsrichting duurt het enkele jaren voordat een onderwerp is afgehandeld. Om het belang van deze zorgverbetering te benadrukken, kozen alle betrokkenen bij de start van het traject (2013) voor plaatsing op de Meerjarenagenda.